Seurat ovat rauhanyhdistysten tärkein ja pääasiallinen toimintamuoto. Seuroihin on vapaa pääsy jokaisella, jokainen on sinne sydämellisesti tervetullut. Seuroissa lauletaan Siionin lauluja ja Virsiä ja kuunnellaan seurapuheita. Puhujana on maallikkosaarnaja tai evankelisluterilaisen kirkon pappi. Puheen aiheena on aina Raamatun teksti, jota puhujaveli selittää Jumalan antamin lahjoin. Seurojen pääsanoma kertoa, kuinka Jeesus on sovittanut ristillä syntimme: meillä jokaisella on lupa uskoa synnit anteeksi ja mahdollisuus päästä kerran taivaan kotiin.

Seuroja järjestetään viikoittain lauantaisin klo 19.30 ja sunnuntaisin klo 18.00. Sunnuntai-iltaisin on kaksi puhetta: ensimmäinen klo 18 ja toinen alkaa kahviväliajan jälkeen klo 19.30. Rauhanyhdistysten lisäksi kodeissa, Kotikeskuksessa, seurakunnan tiloissa ja Haikaran koululla. Toimintakalenterista näet tarkemmat seurapaikat ja ajankohdat.

Myyjäiset ja ompeluseurat

Myyjäisiä järjestetään kerran kuukaudessa perjantai-iltaisin tai lauantai-päivisin, ompeluseuroja torstaisin. Myyjäisissä on tarjolla etupäässä herkullisia kotileivonnaisia, joskus myös lämmintä ruokaa ja kahvila-konditoriatuotteita paikan päällä syötäväksi. Myyjäisten aluksi on lyhyt hartaushetki, ompeluseuroissa sen paikka vaihtelee. Tilaisuudet antavat mahdollisuuden tavata ystäviä ja vaihtaa kuulumisia. Myyjäiset ja ompeluseurat ovat tärkeä osa varainhankintaa, jolla katetaan toimitalon ylläpitokustannuksia, kuten siivousta, lämmitystä, sähköä ja vettä. Niitä järjestetään myös mm. Kallion leirikeskuksen ja Reisjärven kristillisen kansanopiston hyväksi. Tarkista myyjäisten ja ompeluseurojen ajankohdat toimintakalenterista.

Toimintaa lapsille

Pyhäkoulu

Pyhäkoulujen tarkoituksena on tutustuttaa 2-10-vuotiaat lapset Raamatun kertomuksiin ja kuulemaan evankeliumia. Pyhäkoulussa lauletaan Siionin lauluja ja Virsiä. Lapset saavat pyhäkoulumerkin, joka liimataan pyhäkouluvihkoon. Samaan vihkoon voi kirjoittaa myös kunkin kerran muistolauseen. Opettajina toimivat tehtävään kutsutut henkilöt, jotka uskovat samalla tavalla lasten ja heidän perheidensä kanssa. Opetuksen apuvälineenä käytetään Pyhäkouluoppaita: Lasten ystävä 1-3.

Pyhäkoulu kokoontuu sunnuntaisin rauhanyhdistyksellä klo 11.00-11.30 kerhohuoneessa 1. Lisäksi jokaisella kyläkulmalla pyhäkouluja järjestetään kodeissa, alkamisajankohta vaihtelee klo 11-12. Kysy oman kyläsi ystäviltä pyhäkoulupaikkaa ja -aikaa.

Päiväkerho

Kerhossa on lyhyt uskontotuokio, jossa opetetaan lapsentajuisesti Raamatun kertomuksia. Apuna käytetään Kodin Kuvaraamattua. Lisäksi kerhossa lauletaan, askarrellaan ja leikitään. Jokaisessa ryhmässä on yksi aikuinen kerhotäti, jolla on alakoululaisia tyttöjä ja poikia apuopettajina.  4-5-vuotiaat lapset ovat tervetulleita maanantai- tai keskiviikkoiltaisin klo 18.00-19.30 päiväkerhoon. Päiväkerhoon ilmoittaudutaan huhti-toukokuussa rauhanyhdistyksen eteisistä löytyvillä lomakkeilla.

Toimintaa nuorille

Raamattuluokka

Raamattuluokka on tarkoitettu 5.-8.-luokkalaisille lapsille ja nuorille. Se kokoaa varttuneempia lapsia Raamatun sanoman äärelle, laulamaan ja keskustelemaan uskomisen asioista. Iltojen suunnittelun tukena käytetään Raamattuluokkaoppaita 1-4. Raamattuluokat kokoontuvat perjantaisin klo 18.30-19.30 kerhohuoneissa ja sakastissa, jokainen luokka-aste omassa ryhmässään. Tarkista toimintakalenterista, onko poikkeuksellisesti myyjäisilta

Nuortenillat ja retket

Nuorteniltoja on muutaman kerran vuodessa, ne on suunnattu rippikoulun käyneille nuorille. Nuortenilloissa keskustellaan ajankohtaisista asioista ja pohditaan niiden vaikutusta uskonelämälle. Retkiä on tehty 1-3 kertaa vuodessa, esimerkiksi laskettelureissuja ja luontoretkiä. Toimintakalenterissa ilmoitetaan nuortenilloista ja retkistä. Näiden järjestämisestä vastaa nuorten puuharyhmä.

Perhe- ja diakoniatyö

Jos haluat seuroihin, etkä pääse sinne omin avuin, ota yhteyttä diakoniatoimikuntaan. Niva-Onnilta ja Karvos-Pahkakylältä on kyyditys sunnuntain seuroihin. Otathan yhteyttä vuorossa olevaan kyyditsijään, jonka yhteystiedot löydät tiedotuslehdestä.

Diakoniatoimikunta organisoi kummitoimintaa, jolla pyritään tukemaan eri elämäntilanteissa olevia lähimmäisiä ja toteuttamaan näin rakkauden palvelua keskuudessamme.

Diakoniatoimikunnan puoleen voi kääntyä, jos itse tai läheinen kaipaa haastavassa elämäntilanteessa tukea arkeensa ja/tai sielunhoitoonsa. Toimikunnan puitteissa järjestetään avustusta perheille SRK:n leireille pääsemiseksi. Diakoniatoimikunta muistaa myös 85, 90 ja yli 90 vuotta täyttäviä tervehdyskäynnillä ja jakaa Siionin Joulu-lehtiä paikkakunnan laitoksiin ja vanhuksille.

Resurssipankkin kautta voit saada tilapäistä lastenhoitoapua tai muuta apua arkeen, ota yhteyttä Nivalan ry:n perhe- ja diakoniatoimikunnan vastuuhenkilöihin: Sinikka Kivioja P. 040-419 3493, Eveliina Palola P. 044-2971295, Heidi Myllyneva P. 044-5282013.  Jos haluat olla mukana auttamassa, tutustu resurssipankin toimintaan täällä.

Toimintaa aikuisille

Sisarkerho

Kaiken ikäisille naisille tarkoitettu kerho, joka kokoontuu kuukausittain, yleensä kuukauden toisena tiistaina klo 18.00 rauhanyhdistyksellä, kodissa tai mökillä. Kerhojen sisältönä hartaushetken lisäksi ovat erilaiset elämää voimaannuttavat aiheet, kuten asiantuntijaluennot, stressin hallinta, ulkoilu, reseptien vaihto, sisustusaskartelut, vierailut lähipaikkakuntien sisarkerhoihin.

Varttuneiden kerho

Varttuneiden kerhossa ikääntyneet kokoontuvat yhteen Jumalan sanan äärellle, laulamaan, kahvittelemaan ja keskustelemaan ajankohtaisista aiheista. Usein on pyydetty asiantuntija kertomaan esim. edunvalvonnasta, testamentin tekemisestä tai terveyden huollosta. Varttuneiden kerho tekee retkiä ja kutsuu vierailulle ystäväkerhoja. Kerho kokoontuu joka toinen keskiviikko klo 11.00 kahviossa.

Julkaisumyynti

Rauhanyhdistyksen kirjamyyntipisteessä on tarjolla SRK:n kustantamia hengellisiä kirjoja ja äänitteitä. Julkaisuista saa iloa ja lohtua elämään. Ne ovat myös erittäin hyviä lahjoja moneen tilanteeseen. Valikoimaan voit tutustua myös SRK:n verkkokaupassa. Tervetuloa ostoksille!