Toimintamuodot2018-09-28T13:30:07+03:00

Yhdistyksen tarkoitus

Kuopion ja Ympäristön Rauhanyhdistys ry:n tarkoituksena on herättää ja elvyttää kristillistä uskonelämää ja elämäntapoja. Yhdistys kuuluu Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistykseen (SRK), joka edustaa vanhoillislestadiolaisuutta. Jäsenet ovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä. Yhdistyksen keskeisintä toimintaa on seurojen järjestäminen. Seuroihin niin kuin muuhunkin toimintaan on vapaa pääsy ja kaikki ovat lämpimästi tervetulleita!

Seurat

Seurat pidetään yleensä keskiviikkoisin, lauantaisin ja sunnuntaisin toimitalolla. Seuroissa on yksi tai useampi seurapuhe, jonka pitää pappi tai maallikkosaarnaaja. Puheiden välissä on väliaika, jolloin on mahdollisuus käyttää seuraravintolan palveluja. Seuroja järjestetään oman toimitalon lisäksi toimialueen kirkoissa ja seurakuntataloissa, vanhusten hoitokodeissa sekä kodeissa.

Lapsi- ja nuorisotyö

Lapsi- ja nuorisotyö tukee kotien kasvatustyötä. Käytännössä se on päiväkerho-, pyhäkoulu-ja raamattuluokkatoimintaa sekä yläkouluiltoja ja nuorten perjantai-iltoja. Lisäksi on nuorten leirejä ja keskustelutilaisuuksia. Opetuksen pääpaino on lasten ja nuorten omakohtaisen uskon tukeminen.

Pyhäkoulujen, päiväkerhojen ja raamattuluokkien ajat ja paikat ovat Tapahtumat-sivulla. Yläkouluillat pidetään parillisten viikkojen perjantaina rauhanyhdistyksellä.Parittomien viikkojen perjantaisin on rippikoulun käyneille Nuorten Perjantai (NUPE) rauhanyhdistyksellä. Leiri-ilmoittautumisiin on linkki etusivulla.

Perhe- ja diakoniatyö

Diakoniatyössä keskeistä on auttaa ja tukea lähimmäisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Perhe- ja diakoniatoimikunta tukee perheitä organisoimalla lastenhoito- ja muuta apua. Toimikunta järjestää käyntejä ja vierailuja vanhusten koteihin. Mahdollisia avuntarvitsijoita ohjataan hakemaan ja käyttämään yhteiskunnan ja seurakunnan avustuspalveluja.