Historiaa

Lestadiolaistoimintaa alkoi esiintyä Tornio-Haaparanta -alueella 1850-luvulla. 1860-luvulla se vakiintui moniin jokivarren ja rannikon kyliin. Keskeisiä paikkoja olivat Karunki, Vojakkala ja Raumon kylät sekä Tornion kaupunki.

Tornion Rauhanyhdistyksen perustava kokous pidettiin 31.1.1887 puuseppä Heikki Hällin talossa. Oulun läänin kuvernöörin päätöksellä 31.12.1888 hyväksyttiin yhdistyksen säännöt. Samana päivänä yhdistys myös rekisteröitiin virallisesti.

Tornion Rauhanyhdistys kuuluu Suomen vanhimpiin rauhanyhdistyksiin. Yhdistyksen historiasta ja vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden vaiheista Tornion seudulla voi lukea vuonna 1987 julkaistusta kirjasta Silta virran yli sekä 120-vuotisjuhlahistoriikista.

Kuvassa toimitalo, jossa pidettiin seuroja 1800-luvun lopusta nykyisen toimitalon valmistumiseen, vuoteen 1979 asti.