Vaasan seudun Rauhanyhdistyksen toimialueeseen kuuluvat Vaasan kaupungin lisäksi Mustasaari, Maalahti, Laihia ja Isokyrö. Yhdistys kuuluu Suomen Rauhanyhdistysten keskusyhdistykseen. Keskeisimpiä toimintamuotoja ovat seurat ja lapsi- ja nuorisotyö.

Seuroihin kokoonnutaan seuraohjelman mukaan yleensä keskiviikkoisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Seuroihin niin kuin muuhunkin toimintaan – on aina vapaa pääsy ja kaikki ovat lämpimästi tervetulleita. Yleensä seuroissa on kaksi seurapuhetta ja puheiden välissä kahvitauko. Keskiviikkoisin ja joskus myös lauantaisin on yksi puhe. Seuroja järjestetään pääsääntöisesti Rauhanyhdistyksen toimitalolla Vaasan Kiilapalstalla, osoitteessa Välitie 1. Toisinaan seuroja järjestetään myös yhdistyksen toimialueeseen kuuluvissa kirkoissa sekä kodeissa.

Pyhäkoulut kokoontuvat kodeissa Gerbyn-Vestervikin-Koskisuon, Huutoniemen-Keskustan ja Kyrönmaan alueilla. Päiväkerhot järjestetään rauhanyhdistyksellä keskiviikkoisin. Raamattuluokka on perjantaisin 10-15 vuotiaille kodeissa. Lähes satapäiselle nuorten ja opiskelijoiden joukolle järjestetään myös nuorten keskusteluiltoja. Eläkeläiset kokoontuvat kuukausittain omaan eläkeläiskerhoonsa.

Lapsiperheiden ja vanhusten auttamiseksi toimii diakoniatoimikunta. Toimitalon ja varsinaisen toiminnan kuluihin kerätään varoja järjestämällä mm. myyjäisiä. Yhdistys osallistuu Etelä-Pohjanmaalla järjestettävään alueelliseen toimintaan ja leirityöhön Hankasalmen leirikeskuksessa.

Valtakunnalliset suviseurat ovat vuosittain juhannuksen jälkeisenä viikonloppuna. Suviseurat olivat Vaasassa vuonna 2015.

Oheisesta toimintakalenterista löydät Vaasan seudun rauhanyhdistyksen ajankohtaista ohjelmaa.

Seuroihin kokoonnutaan yleensä sunnuntaisin. Seuroihin niin kuin muuhunkin toimintaan – on vapaa pääsy ja kaikki ovat lämpimästi tervetulleita. Yleensä seuroissa on kaksi seurapuhetta. Puheiden välissä on väliaika, jolloin on mahdollisuus käyttää seuraravintolan palveluja. Puheen pitää pappi tai maallikkosaarnaaja. Seuroja järjestetään oman toimitalon lisäksi toimialueen kirkoissa ja seurakuntataloissa, vanhusten hoitokodeissa sekä kodeissa.

Raamattuluokka

Alle rippikouluikäiset, 5-8-luokkalaiset lapset ja nuoret, käyvät raamattuluokissa, ja niiden tarkoituksena on syventää varhaisnuorten Raamatun tuntemusta, hoitaa uskoa sekä tukea kotien kristillistä kasvatusta. Raamattuluokat kokoontuvat perjantaisin Rauhanyhdistyksen toimitalolla kouluvuoden aikana.

Päiväkerho ja pyhäkoulu

Lapsille järjestetään pyhäkouluja ja päiväkerhoja. Päiväkerhot järjestetään Rauhanyhdistyksen toimitalossa keskiviikkoisin. Pyhäkouluihin kokoonnutaan sunnuntaisin kodeissa.

Perusajatuksena sekä pyhäkoulussa että päiväkerhossa on Jeesuksen antaman opetuskäskyn toteuttaminen. Opettajina toimivat tehtävään kutsutut henkilöt, jotka uskovat samalla tavalla lasten ja heidän perheidensä kanssa.

Perhe- ja diakoniatyö

Diakoniatyössä keskeistä on auttaa ja tukea lähimmäisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Perhe- ja diakoniatoimikunta tukee perheitä organisoimalla lastenhoito- ja muuta apua. Toimikunta järjestää käyntejä ja vierailuja vanhusten koteihin. Mahdollisia avuntarvitsijoita ohjataan hakemaan ja käyttämään yhteiskunnan ja seurakunnan avustuspalveluja.

Nuorten perjantai

Nuorten perjantai on rippikoulun käyneille nuorille suunnattu toimintamuoto, joka lisää nuorten yhteenkuuluvuutta yhteisen tekemisen, pelien ja leikkien kautta.

Iltaan sisältyy keskusteleva uskontotuokio, jonka aiheet nousevat nuorten elämänpiiristä

Vaasan Seudun Rauhanyhdistyksen historia

Lestadiolainen herätys saapui Etelä-Pohjanmaalle 1870-luvulla. Vaasaan ensimmäinen yhdistys perustettiin 1890. Nykyinen yhdistys on perustettu 1943. Alkuaan yhdistyksen toiminta oli kaksikielistä. Nykyisessä yhdistyksessä pääosa toiminnasta on suomenkielistä, mutta myös ruotsinkielisiä seuroja järjestetään säännöllisesti Pohjanmaan alueella. Yhdistyksen ensimmäinen oma toimitalo valmistui Huutoniemelle v. 1983 ja uuden toimitalon rakentaminen aloitettiin vuonna 2010 Kiilapalstalle. Jäsenmäärä on noin 290 henkeä. Jäsenten lisäksi toimintaan osallistuu runsas lasten ja nuorten joukko.

Tarkempaa tietoa yhdistyksen historiasta löytyy juhlakirjasta Valona ja suolana, joka on julkaistu v. 1993 yhdistyksen täyttäessä 50 v.