Kemin Rauhanyhdistys ry

Helmikuun 17. päivänä 1889 perustettu Kemin Rauhanyhdistys on Helsingin, Tornion ja Turun Rauhanyhdistysten jälkeen neljänneksi vanhin maassamme toimivista 193 rauhanyhdistyksistä. Kemin Ry perustettiin 20 vuotta Kemin kaupungin perustamisen (5.3.1869) jälkeen ja 13 vuotta ennen Kemin kirkon rakentamista (1902) ja Kemin seurakunnan perustamista (1902).

Kemin Rauhanyhdistyksen perustamiskokouksessa 17.2.1889 hyväksyttiin yhdistyksen säännöt ja päätettiin rauhanyhdistyksen toimitalon hankkimisesta. Kemijokivarresta entisen Hirmulan talon hirsistä koottu rakennus pystytettiin Kemin keskustaan Yrjönkadun eli nykyisen Sauvosaarenkadun varteen vuonna 1890. Talo, joka on entisöity ja peruskorjattu moneen otteeseen, on suojeltu asemakaavalla.

Kemin ja Keminmaan Rauhanyhdistysten yhdistymisen myötä, vanha toimitalo Sauvosaarenkadu:lla on myyty uudelle omistajalle. Seuratoiminta on siirtynyt Keminmaahan Alavainiontie 3.