Hankasalmen leirikeskus

Hankasalmen leirikeskus sijaitsee Keski-Suomessa Iso-Herttujärven rannalla.
Leirikeskuksessa on noin 140 vuodepaikkaa.

Leirikeskuksen osoite:
Hankasalmentie 396
41520 Hankasalmi

Talonmies: 0400 379 814

Leirityöryhmän puheenjohtaja:
Timo Leppänen
Sähköposti tileppanen(at)gmail.com

Leirityöryhmän sihteeri:
Hannu Heinänen
Puhelin  040 587 9610
Sähköposti hannu.heinanen(at)sulkava.fi

Leirikeskuksen emäntä:
Heidi Rentola
Sähköposti heidi.rentola(at)srk.fi

Historia

Hankasalmen leirikeskus on entinen kunnan vaivaistalo ja vanhainkoti. SRK osti kiinteistön ja aloitti siellä leiritoiminnan vuonna 1982. Vuosikymmenen puolivälissä rakennettiin rantasauna ja laajennettiin keittiötiloja. Noin kymmenen vuoden kuluttua rakennettiin uusi seurasali ja saneerattiin oleskelutiloja. Vuonna 2006 tehtiin 35 hengen majoitustilojen saneeraus. Vuonna 2012 valmistui uusi majoitustilarakennus jonka yhteydessä on sauna-osasto ja luokkatiloja.

Pääskysien pesä
Juhlasalin reliefin teemana on "Lintu on huoneen löytänyt ja pääskynen pesänsä". Leirikeskuksen majoitustilat on nimetty juhlasalin teeman mukaisesti. Yläkerran majoitustila on Räystäspääsky, alakerran saneerattu osa Törmäpääsky ja vuonna 2012 valmistunut uusi osa Haarapääsky.

Hankasalmen tukialue
Hankasalmen leirikeskuksen tukialueen muodostaa 40 rauhanyhdistystä Etelä-Pohjanmaan-, Keski-Suomen-, Savon- ja Etelä-Karjalan lähetysalueelta. Leirikeskus on myös Hankasalmen Rauhanyhdistyksen seura- ja kokoontumispaikka.