Vanhoillislestadiolaisuus

Vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden opetukset uskosta perustuvat Raamattuun. Seuroissa ja muissa hengellisissä tilaisuuksissa ja työmuodoissa Raamattua selitetään Raamatulla. Raamattu on vanhoillislestadiolaisille uskon ja elämän korkein ohje.

Vanhoillislestadiolaiset ovat luterilaisen kirkon jäseniä. Herätysliike asettuu osaksi kirkkoa yksittäisten seurakuntalaisten kautta. Osallistumista kotiseurakunnan jumalanpalveluselämään, toimintaan ja hallintoon sekä kirkon kokonaishallintoon arvostetaan.

Vanhoillislestadiolaiset elävät osana yhteiskuntaa ja sen muutoksissa mukana. Yleiseen edistykseen ja muutoksiin, jotka eivät johda ristiriitaan uskon ja hyvän omantunnon kanssa, suhtaudutaan myönteisesti. Kristillisyydessä arvostetaan tunnollisuutta ja vastuullisuutta sekä aktiivista osallistumista yhteiskunnan rakentamiseen.

Näin me uskomme

Vanhoillislestadiolainen opetus perustuu Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen. Keskeistä on saarna Jeesuksen kärsimisestä, kuolemasta ja ylösnousemisesta. Kristuksen työ jatkuu maailmassa Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan.

Opetamme että Jumala vanhurskauttaa ihmisen Pyhän Hengen kautta seurakunnassaan. Kaikille Jumalan lapsille on Jeesus antanut sovituksen viran, joka on Pyhän Hengen virka. He käyttävät tätä valtuutusta julistaessaan lähetyskäskyn mukaisesti evankeliumia kaikille luoduille. Evankeliumin ydin on synninpäästö, joka julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Sen uskoja saa Jumalan armosta kaikki syntinsä anteeksi. Usko tulee siis kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.

Uskonpuhdistuksen periaatteen mukaan Raamattu on korkein auktoriteetti uskoa ja elämää koskevissa kysymyksissä. Ihminen tulee vanhurskaaksi yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.